Az anyagmérleg felállításakor alkalmazott főbb kategóriák: külső szerelvények; külső karosszéria elemek; belső szerelvények; motor, sebességváltó, csuklóstengely, hűtő, üzemanyagtartály; futómű és kormánymű, alváz, karosszéria felépítmény; egyéb maradékok.
A járművek bontásának eredményeként az alábbi megállapítások tehetők:
A Miskolci Egyetem Nyersanyagelőkészítési és Környezeti Eljárástechnikai Intézetének egyik fő fókuszterülete a másodnyersanyagok feldolgozásának vizsgálata, kapcsolódva az Európai Unió által meghirdetett Körforgásos Gazdaság irányelvhez. Az Intézet e területen jelentős kutatási és oktatási feladatot is ellát.
Haszongépjárművek bontásáról, anyagmérlegéről a nemzetközi szakirodalomban elvétve találtunk adatokat. A projekt eredményeit a bontás ill. anyagmérleg kapcsán több helyen (nemzetközi konferenciák, kiadványok előadások) publikáltuk.
KFI munka oktatási disszeminációja: A kutatómunkába hallgatók is bevonásra kerültek. A környezetmérnök képzések keretén belül nagy hangsúlyt fektetünk a technológiai szemléletre, mechanikai eljárások alkalmazására másodnyersanyagok kapcsán. Az oktatott anyagba is bekerültek a nyert eredmények, az alapképzés esetében a „hulladékgazdálkodás 2.” c. tárgyba, a mesterképzés tekintetében a „recycling of metal and rubber wastes”.
Az OPTISOL konzorcium keretén belül a Miskolci Egyetem fő célkitűzése és feladata, a projekt keretén belül elbontott járművek bontásban való közvetlen közreműködés, és ennek eredményeképp a bontásból származó részegységek, alkatrészek és szerkezeti anyagok hasznosításra való előkészítésére technológiai javaslatok készítése volt. Számos olyan részegység található a vizsgált járművekben, amit több szerkezeti anyagból épülnek fel, kompozit alkatrészek. Jó példák erre az elektronikai alkatrészek, melyek száma idővel nő a buszokban. Ezen alkatrészeket számba véve, feldolgozási javaslatot tettünk ezekre.
Szakirodalmi összeállítást, értékelést készítettünk ez elhasznált járművek általános kezelési módjáról, szakirodalom szerint anyagmérlegekről. Megállapítottuk, hogy általánosan elterjedt a kézi bontás, ami a jövőben is alkalmazott módszer marad, mivel lehetőséget teremt a gépjárműalkatrészek újrahasználatára, amely az alkalmazott előkezeléssel (veszélyes folyadékok, alkotóelemek környezetkímélő kivétele) együttesen, kedvező hatást gazdasági és környezeti vonatkozásban egyaránt. Az adatok alapján a buszok szerkezeti elemeit, tekintettel a további előkészítés és hasznosítás érdekében, főbb együtt feldolgozható csoportba soroltuk (egyik oldalról az anyagi összetétel, másoldalról a gépsor azonossága okán). Valamennyi anyagáramra előkészítési technológiai és berendezés javaslatot készítettünk.
A munkánkban technológia és hasznosítás vonatkozásában a fentieken túl, nagy figyelmét fordítottunk a kritikus szerkezeti anyagokra műanyagok, gumi, rétegelt üveg, valamint a nyomtatott áramköri lapok.
A Miskolci Egyetem Nyersanyagelőkészítési és Környezeti Eljárástechnikai Intézetének egyik fő fókuszterülete a másodnyersanyagok feldolgozásának vizsgálata, kapcsolódva az Európai Unió által meghirdetett Körforgásos Gazdaság irányelvhez. Az Intézet e területen jelentős kutatási és oktatási feladatot is ellát.
Haszongépjárművek bontásából kikerülő kompozit alkatrészek feldolgozásáról a nemzetközi szakirodalomban elvétve találtunk adatokat. A projekt eredményeit a bontás ill. anyagmérleg kapcsán több helyen (nemzetközi konferenciák, kiadványok előadások) publikáltuk.
KFI munka oktatási disszeminációja: A kutatómunkába hallgatók is bevonásra kerültek. A környezetmérnök képzések keretén belül nagy hangsúlyt fektetünk a technológiai szemléletre, mechanikai eljárások alkalmazására másodnyersanyagok kapcsán. Az oktatott anyagba is bekerültek a nyert eredmények, az alapképzés esetében a „hulladékgazdálkodás 2.” c. tárgyba, a mesterképzés tekintetében a „recycling of metal and rubber wastes”.
A megszerzett ismeretek, tapasztalatok alapján, megfontolásra érdemes a jelenlegi bontóüzem, egy nagyobb üzemmé fejlesztése, vagy további új üzemek létesítése, amelyek képes a buszok, a teherautók mellett akár a vasút járművek szakszerű bontására is, valamint a kinyert egységek, anyagok hasznosítást is szolgáló tárolására, valamint alkalmasak a közvetlenül (előkezelés és előkészítés nélkül) nem hasznosítható részegységek, alkatrészek és szerkezeti anyagok eladható értékes termékkel történő előkészítésére-feldolgozására. E nélkül ugyanis jelentős maradékanyagok keletkezhetnek, amelyek végül lerakásra kerülnek, ami a szigorodó környezetvédelmi előírások betartása miatt egyre nagyobb költséget igényelhet.
A projekt további információi itt elérhetők: https://www.uni-miskolc.hu/haszongepjarmuvek-ujrahasznositasa-GINOP-2_2_1-15-2016-00024
Dr. Nagy Sándor Márton
intézetigazgató, szakmai vezető
Miskolci Egyetem
Nyersanyagelőkészítési és Környezeti Eljárástechnikai Intézet